:::My PaGeS:::

Thursday, December 9, 2010

::::Anak Emas yang perasan:::

Salam....
today nak bercerita mengenai anak emas..... Anak Emas merupakan simpulan bahasa dalam Bahasa Melayu yang membawa maksud 'anak yang disayangi oleh ibu bapa atau ketuanya'. Dengan makna kata lain anak emas bermaksud 'anak yang sangat ( - sangat ) dikasihi oleh ibu bapanya'. pusinglah ke mana sekalipun, maksud anak emas itu tetap sama... tp, yg saya nak cerita hari ni adalah bkaitan dgn "anak emas bos"... 

btulka anak emas bos?? atau dia sendiri yg perasan??? hahaha... dan, Alhamdulillah, benda yg buruk, akhirnya terbongkar jgk... bak kata org, tahi tu, wlau mcm mn disembunyikan pun, akhirnya kedapatn jgk melalui baunya..... al-kisahnya mcm ni, gara2 annual leave yg suda over, negatif (-) la mksudnya.... mmg normal la, setiap staff yg amik cuti lebih, di anggap sbg Unpaid Leave.... so, sebaik2nya di ganti melalui cara pemotongan gaji or bayaran cash kepada company.... so, saya jgk salah sorang drpd staf yg mpunyai cuti yg (-).... so, penyelesaiannya adalah, mbuat surat kpd company, dgn menyatakan mbayar cuti yg (-) tu melalui pemotongan gaji.... normal la kan.. suda amik lebih, kenala byr.. bkn salah bos pun, tp salah diri sndri.... dan hal saya, sudah settle.... jd, mknanya saya xkan ada utang cuti lg dgn company....

dan, adalah sorang staff ni, staff kesayangan bos, kot... wakakaka.. (perasan btul la staff ni)... dia msuk bilik bos, konon2 nak hantar surat tu la.... tup2 bila kuar, dia bgtau konon2nya, bos xmau potong gaji dia... ksian, coz dia byk anak.... ermmm, logik ka??? adaka bos bgtu baik?? bos bgtu xadil??? ermm, mcm2 pertanyaan yg kluar d otak aku.... dan c budu (aku) dlm pcaya/tidak, mengiyakan jgk la kata2 staff ni.... byk anak??? ermm, salah siapa?? bos ka yg slh sbb ko tlmpau byk anakk??? dan akhirnya, segala penipuan dia telah tbongkar!!! cehhh, nak menipu pun xpndai... aku nmpk surat potongan gaji untuk cuti yg (-).... siap bos sign n fax lg pg HQ ya.... oppss... sepandai2 tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jgk!! 

ermm, smpai skg ni, aku xabis bfikir, apa motifnya nak menipu??? dia dpt duit ka?? or sekadar meraih simpati??? wekkkk, nak muntah aku... aiyooo, saya xhairan jgk la... sbb mmg dah tau pun, dia mmg kaki kelentong... suka bz body hal org, last2 hal dlm kain sndri tbuka.. apa kess??? kononnya berlagak anak emas bos?? wakakaka,, padahal bos layan smua sama rata.. dia jak yg lebih2.... isk2, aku lgsung xjeles ok dgn ko, sbb aku sntiasa bsyukur dgn apa yg aku ada!! ko, ada ke apa2??? oppss, ada, ada kelebihan yg xdimiliki oleh staff2 sana... dan kelebihan itu, hanya org2 yg kenal dia yg tahu.... klu nak disenaraikan, mmg byk... cuma, xbaik nak mengaibkan org.. saya bkn jenis mcm tu, ok.... dan yg pastinya, apa yg dia aibkan org, keaiban itu dtg blik pdnya.... Allah maha adil.... mcm mana byk minyak wangi disembur pun, klu suda bau tu, tetap berbau...... 

dan, aku jgk bsyukur, kerana tidak tsesat bsama2 dgn dia!! tsesat mbuka n mceritakan keaiban org lain!! so, mmg xkan ada org yg akan berani tegur dia, melainkan dia menyedarkan diri dia sndri... sedar2la sblm lebih ramai yg mengetahuinya, ok~

:::ayu:::

2 comments:

  1. ya btulll sy sokong ko yuuu...ignore jk org gitu...tmbh ko lyn tmbhlh menjadii

    ReplyDelete
  2. btul tu zura.... bkin panas baaaaa... tu la, skg ni mmg aku sgt2 malas mo melayan ni...

    ReplyDelete